E-Önkormányzat

Minden elektronikus ügyintéző felületnek nagyon örülök, ami elkerülhetővé teszi a hagyományos papír alapú postai levelezést. Az e-önkormányzat megoldás nagyon jó irány, örömmel kezdtem bele a felület vizsgálatába.

A személyes érdeklődésen túl, persze indoka is van annak, hogy éppen most és éppen ezt az alkalmazást vizsgáltam, talajterhelési bevallást kell adnom. Tehát kifejezetten ezt az ügyet indítottam el.

A felület nagyban támaszkodik a magyarország.hu illetve a mo.hu megoldásaira, erről a közös azonosításon kívül rengeteg egyéb jel tanúskodik.

Az önkormányzatokkal kapcsolatos egyéb ügyek is szép számmal szerepelnek a lehetőségek között, egészen rendes tárháza azoknak a dolgoknak, amiket eddig postai levélben vagy személyesen kellett intézni.

Az alkalmazás tesztelése a következő eredményt adta:


FunkcióÉrtékelés
Belépés/azonosításKiváló
FőoldalGyenge
Ügyintézéshasználhatatlan
Felhasználói élményhasználhatatlan
Alkalmazás összességében:Gyenge (38,54%)

Sajnos nem tudtam az ügyet saját erőből befejezni, ez a táblázat alapján rögtön érzékelhető. Sakk mattot jelentett, amikor a nagy nehezen kitöltött űrlap ellenőrzésekor kaptam egy hibát, miszerint „az előlapon kötelező kitölteni az elektronikus kapcsolattartás mezőt”. Viszont ezt a mezőt nem sikerült felfedezni az űrlapon.

Egyébként az ügyintézés űrlapok kitöltésén keresztül történik, a magyarorszag.hu e-papír szolgáltatásának felhasználásával.

Az alkalmazást első ízben használtam, ezért azonosítás után beleegyezésem kellett adnom, hogy nyilvántartott adataimmal az űrlapok érintett mezői feltölthetők. Ugyanakkor fogalmam nincs arról, hogy ez a beleegyezés kérő rész hol helyezkedett el a weblapon, én egész véletlenül bukkantam rá. Tulajdonképpen a kedvenc önkormányzatok beállításával bajlódtam, de mivel annyira strukturálatlan a lap, hogy mindenen bégig kell lépkedni ahhoz, hogy valamit elérjünk, beleakadtam ebbe is.

A kedvenc önkormányzatok bejelölése után a saját önkormányzatok link alatt én nem találtam semmit, de rákeresve újra az illető hivatalra, a rendszer tudta, hogy kedvencként megjelöltem. Igen zavaró volt, hogy egy-egy kontroll aktiválása után újra töltődött a lap, és elölről kellett kezdeni a „botorkálást” a felületen.

A tényleges ügyintézés a kiválasztott űrlap kitöltését jelenti. Sajnos az űrlapok nem azzal az odafigyeléssel készültek, hogy azt vakon fogja valaki használni. A mezők jelentése sok esetben csak hosszadalmas nyomozómunka után deríthető ki.

> Van olyan mező, amiről még most sem tudom mit takar, mivel ez „csapdába ejti” a kurzort. Ez alatt azt értem, hogy sem a TAB, sem navigációs billentyűvel nem hagyható el, ennek következtében a környezete nem deríthető fel.

A beviteli mezőkkel nem bajlódott sokat sem a tervező, sem a fejlesztő. A mező feliratok elhelyezése a kőkorból megmaradt papír alapú nyomtatvány szemléletet idézi a XXI. században. A mező feliratok szinte minden esetben vagy a mező után vannak, vagy a mezők egymás mellett vannak elhelyezve, a felirataik pedig felettük táblázat szerűen, de nem táblázatban. Ez azt eredményezi, hogy a beviteli mezőből kilépve a nem látó próbálja a mező környezetét feltérképezve kitalálni, hogy mi is annak jelentése. És ezt minden mező esetében el kell játszani. Ez annak, aki látja az űrlapot megfelelő és értelmezhető, de nem látónak használhatatlan. Ráadásul nincs kitöltve a html mező háttérszöveg jellemzője, ezért a képernyőolvasó nem tud segíteni abban, hogy beolvassa milyen tartalom kitöltésére szolgál a mező.

És amikor ráakad a képernyőolvasó egy hibaüzenetre, ami utal valamire, amit a lapon nem, vagy nem megfelelő adattal töltöttünk ki, akkor arra a mezőre szinte lehetetlen ráakadni.

Nagyon hasznos lenne, ha az űrlapok különböző részeit címsorokkal tagolnák. Jelenleg igen körülményesen deríthető ki, hogy az ismétlődő mezőknek mi az oka. (Ugyanazon az űrlapon miért szerepel többször név, cím stb.) Ha az űrlap megfelelően strukturált lenne, akkor gyorsan kiderülne, hogy mi az ismétlődés oka.

Összegzés.

Van még sok fejleszteni való addig, hogy akadálymentes legyen az alkalmazás, de ha visszaemlékezem arra, amikor először találkoztam az alapját képező e-papír szolgáltatással, akkor mégis érzékelhető a fejlődés. És még egy jó hír. Az időkorlát (time out) kezelés is rendben van.


Az alkalmazás itt érhető el: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap