MÁV-START ELVIRA, online jegyvásárlás

Itt a nyár, a nyaralás és az ezzel együtt járó utazások ideje. Biztosan sokan vannak, akik tömegközlekedési eszközzel jutnak el a nyaralóhelyre, ezért időszerű megnézni, hogyan lehet vakon vonatjegyet vásárolni manapság.

A régi Elvira ma már csak menetrendi tájékoztatásra alkalmas, ahogy azt az oldalon megjelenő figyelmeztetés tartalmazza. Sokat tehát nem foglalkozom ezzel az oldallal, röviden annyit kell megjegyeznem, hogy lehetne vakbarátabb is, de a még használható kategóriába belefér. Izgalmasabb viszont az „új Elvira”, ahova a régin elhelyezett linken keresztül gyorsan eljuthatunk.

Első benyomások a megújított szolgáltatásról

A szolgáltatás weboldalának elnevezése elbizonytalanító. „MÁV-START új ELVIRA próbaüzem online jegyvásárlás””. Miért próbaüzem, ha a régi szolgáltatás már nem tartalmazza a jegyvásárlás lehetőségét?

Na, de lendüljünk át ezen az apróságon.

A lap tetején található egy útmutató látássérülteknek feliratú hivatkozás, ami a felület kezeléséről szóló igen bő leírást nyit meg. Talán egy kicsit túl részleteset, mire a végére jutottam, az elejét újra kezdhettem (volna) olvasni. Minden esetre a leírás alapján egy jól akadálymentesített alkalmazást sejthetünk ELVIRA mögött, és olyan ismeretet az akadálymentességről, ami más hazai lapon ennyire kézzelfoghatóan még nem jött velem szembe.

A MÁV jegyvásárlást ugyanazon szempontok szerint fogom értékelni, mint a többi webáruházat. Ugyan a szó szoros értelmében vett kiszállítás nincs, de egyebekben ugyanazt csinálja a vásárló itt is. Terméket keres, kosárba rak, profil adatokat kezel, fizet stb.

A szolgáltatás értékelése

FunkcióÉrtékelés
Belépés/azonosításKiváló
FőoldalKiváló
Felhasználói profilKiváló
TermékválogatásKiváló
Kosár kezelésKiváló
SzállításKiváló
Felhasználói élményKiváló
Alkalmazás összességében:Kiváló (97,92%)

Az alkalmazás az ígérethez híven vakon igen jól használható. A strukturális elemeket általánosságban véve jól és gazdagon használják, megkönnyítve ezzel a képernyőolvasóval való navigációt. Kisebb logikai hibát azért véltem felfedezni itt-ott a dokumentum struktúrában, pl. adott H1 alatti H2 címsorok eltérő jelentésben használva. Lehet, hogy ez persze csak ízlés kérdése, de nekem az a világos struktúra, hogy ha a H1 felirat az, hogy „Jegyvásárlói oldal”, ezt követi egy H2 „Utasadatok” címsor, a következő H2 címsor az, hogy „A keresésnek megfelelő találatok”, akkor a találati lista elemek ne legyenek H2 címsorok, hiszen a találati lista címsor alatti tételekről van szó, nem azzal egyenrangú és tőle függetlenekről.

Aki a régi ELVIRA bejelentkezésével szeretne belépni az új szolgáltatásba, az nem fog sikerrel járni, legalább is nekem nem sikerült. Új regisztrációra van szükség. A regisztrációs űrlapon a számlázási adatok megadása régió egy kicsit káoszos. Van ott egy vezérlőelem, amire a képernyőolvasó azt mondja, hogy: „Számlázási adatok kezdőkapcsos kezdőkapcsos action végkapcsos végkapcsos gomb bezárt”. Nyilván könnyen javítható ez a hiba, de egyébként is nyugodtan megnyomható ez a vezérlőelem, aktiválása után a számlázási adatokat lehet megadni a megjelenő mezőkben.

Valószínűleg szintén a gyermekbetegségek következményeként akadtam bele a következő zavarba ejtő hibába. Egyszer csak megjelent egy üzenet az utas adatainak pontosítását követően a „jegyvásárlás folytatása” gomb megnyomása után. „A kiválasztott utazás már nem tehető kosárba”. És valóban, az utazási opciók kiválasztásától kellett folytatnom a vásárlást, a keresett viszonylat adatok és egyéb keresési beállításokon kívül minden más, így a választott útvonal opciók is elvesztek.

Konklúzió

A próbaüzemi állapot szerencsére csak abban nyilvánul meg, hogy néhány javítható hibát tartalmazaz alkalmazás, és hiányoznak belőle tervezett funkciók.

A szolgáltatás nagyon jól használható vakon, képernyőolvasóval. Jó példa lehet más szolgáltatók számára is arra, hogy bizony nem lehetetlen akadálymentes webalkalmazást készíteni. Bátran ajánlom mindenkinek, hogy ezen keresztül vásárolja meg a nyári vonatjegyét.

Ezúton szeretném ösztönözni a fejlesztőket, és a megrendelőt is, hogy csak így tovább!


Az alkalmazás itt érhető el: https://jegy.mav.hu/