Nyári „FinTech körkép”

Nyár lévén aktuális lehet egy családi utazás, esetleg külföldre. Bár a mai napról-napra gyengülő magyar fizetőeszköz mellett ez nem tűnik olcsó mulatságnak, de sokan erre spóroltak egy évig, és ha rövidebb időre is, de elutaznak valami vonzó külföldi célpontra.

Valutához, devizához jutni, külföldi fizetéseket teljesíteni praktikus alternatívát jelentenek a népszerű fintech cégek megoldásai. A bejegyzésben nem a megoldások nyújtotta előnyök-hátrányok elemzését végzem, nem i foglalkozom a lehetőségek leírásával, csak a két legismertebb megoldás, a Revolut, és a Wise (korábbi nevén TransferWise) alkalmazásainak vakon való használhatóságának lehetőségéről írok pár sort.

A megoldásokról a cégek honlapjain (Revolut honlapja és Wise honlapja) javasolt, illetve az ezekkel foglalkozó specifikus oldalakon pl. „

Revolut: Minden, amit tudnod kell! (2022-ben)”
és

„Wise (TransferWise) használata – Előnyök, hátrányok (2022-ben)”
, vagy

Revolut vagy Wise: összehasonlítás | Bank360

lehet bővebben olvasni.

Itt csak röviden, annak érdekében, hogy azért valahogy el lehessen helyezni a megoldásokat, pár mondatban leírom a lényeget.

Mi az a „fintech”?


A FinTech az angol „Financial Technology” kifejezésből származik, ami szó szerint pénzügyi technológiákat jelent.


A FinTech utalhat digitális pénzügyi szolgáltatóra, amely a hagyományos pénzügyi szolgáltatókhoz (pl. bankokhoz) képest a legújabb technológiákat használja innovatív, magas ügyfélélményt biztosító pénzügyi szolgáltatások nyújtására. Ezenkívül a kifejezés utalhat új szoftverre, informatikai rendszerre, megoldásra is.

(Lásd bővebben:
https://fintechzone.hu/mi-a-fintech)

Revolut.

Az Európai Union belül, mint pénzügyi szolgáltató kapta meg működési engedélyét a Revolut évekkel ezelőtt. Mára bankká alakult, és Revolut Bank néven tevékenykedik és nyújtja széleskörű szolgáltatásait a cég. A klasszikus banki szolgáltatások közül csak néhányat nyújt, de emellett befektetési szolgáltatást is kínál ügyfeleinek. Hitelezéssel nem foglalkozik, csak az ügyfél által befizetett, a számlájára feltöltött pénz minél hatékonyabb módon való kezelésére koncentrál. Klasszikus fizetési megbízásokat nem kezel, de az ügyfelek egymásnak azonnal tudnak pénzt küldeni. A számlához tartozik egy fizikai „Visa” kártya, mely mindenféle elektronikus csatornán keresztüli fizetést, illetve ATM-en való pénzfelvételt is támogat. A Revolut számlán különböző pénznemekben tárol pénzt, az egyes fizetőeszközök egymás között szabadon válthatóak, a hagyományos banki árfolyamnál lényegesen kedvezőbb árfolyamon.

A Revolut kártyával való fizetéskor a rendelkezésre álló pénznemekben történik a fizetés, de ha az illető pénznemben nincs elegendő pénz a számlán, akkor azonnali váltás történik valami egyéb pénznemből, ami a számlán rendelkezésünkre áll.

Vásárláson, készpénzfelvételen és pénz küldésén kívül befektetési termékeket is kínál a Revolut, tőzsdei tranzakciók keretében, de akár kriptovalutát is vásárolhatunk a felületén keresztül.

A Revolut alkalmazás egy mobil telefonon futó alkalmazás. Van ugyan egy webes felülete is, de ott a szolgáltatások körének igencsak korlátos mennyisége érhető el.

Wise.

A Wise, Transferwise néven indult, és eredetileg a nemzetközi pénzátutalások megkönnyítésére és a bankok által elkért tranzakciós költségek csökkentésére hozták létre. Mára a Revoluthoz hasonlóan, számos szolgáltatást nyújt. Vannak hasonlóak, vannak olyanok, amik az előzőben nem érhetőek el és van olyan, ami itt nem létezik.

Itt sincs hitelezés, a feltöltött pénzzel gazdálkodhatunk. Viszont létezik a transzfer, bármilyen, – akár nemzetközi – pénzátutalást is képes kezelni, a hagyományos banki díjaknál kedvezőbb költségszinten. Képes pénzt váltani, akár a transzfer keretein belül is. A hozzá rendelhető Visa kártya pedig lehetővé teszi, hogy számlákat egyenlítsünk ki vele, vásároljunk vagy pénzt vegyünk ki róla. Ha az illető valutában nincs a számlánkon elegendő pénz az adott tranzakció kielégítésére, akkor a rendelkezésre álló pénznemek közül automatikusan a legkedvezőbben válthatóból egészíti ki a tranzakció által igényelt összeget.

Adott valutához tartozó saját számlaszámot lehet az alkalmazásban igényelni, amire átutalásokat kezdeményezhetnek partnereink.

A Wise rendszeren belül barátainknak gyorsan küldhetünk pénzt, hasonlóan, mint a Revolutban.

A Wise mobil alkalmazása és a webalkalmazása is nagyjából ugyanazokat a funkciókat tartalmazza.

Akadálymentes használat.

Az értékelésem a szokásostól eltérő lesz, mivel jelen esetben nem látom értelmét egy részletes táblázatos értékelésnek. Nem azért, mert annyira szegényes a funkcionalitása az alkalmazásoknak, hogy nincs róluk értelme egy részletes értékelést készíteni, inkább azért, mert sajnos annyira gyenge lenne az eredmény, hogy nincs értelme részletesen értékelni őket. Alapvetően egyik megoldás sem használható akadálymentesen, illetve rengeteg kompromisszummal és némi látó segítség igénybevétele után azért bukdácsolva bár, de elég sok funkció végrehajtható.

Alapvetően már az első lépéseknél sakk mattot kapunk, hacsak nem segít valaki. A számlanyitáshoz azonosítanunk kell magunkat mindkét fintech platformon, ami adataink megadását, személyi igazolványunk lefényképezését és saját arcképünk elkészítését igényli telefonunkkal. Még ha adatainkat képesek vagyunk is megadni, a személyi lefényképezése és az arckép elkészítése nekem családi segítség nélkül nem ment. A Wise mobil alkalmazása mellett a webalkalmazást is használnom kellett, mert bizonyos személyes adatok megadásának formája és tartalma sem derült ki a telefonos alkalmazásban.

Ha túljutunk a regisztráción, akkor már egész sok mindent meg lehet csinálni az alkalmazásokban.

Revolut.

A Revolut alkalmazásban van különösen sok rosszul használható vezérlő komponens. Felirat nélküli mezők, alternatív szöveg nélküli grafikus nyomógombok stb. Sok-sok találgatással azért vannak használható funkciók. A leginkább zavaró és megoldhatatlan probléma a virtuális Revolut kártyák adatainak képernyőolvasóval való leolvashatatlansága. (Ugyan a fizikai kártya adatai sem olvashatóak ki az alkalmazásból, de a kártya ettől még használható fizetésre, hiszen a terminálok képesek kezelni, de a virtuális kártyák adatait az interneten kellene használni, viszont az adatait vakon nem lehet az alkalmazásból kiolvasni.) Tapasztalataim szerint sajnos az alkalmazás fejlesztése során egyre kevésbé tartják szem előtt a vakon való használhatóságot. emlékeim szerint még egy évvel ezelőtt is jobban tudtam használni az alkalmazást. Most, amikor ellenőriztem a használatát, meglepődve szembesülök azzal, hogy mennyire használhatatlannak tűnik.

Wise.

A Wise alkalmazása, – mint pár sorral feljebb írtam, – elérhető weben is és mobil alkalmazás formájában is. sajnos Ez a megoldás sem akadálymentes, de sokkal használhatóbbnak érzem, mint a Revolut alkalmazását. És ha valami a mobil alkalmazáson nem egyértelmű, akkor azt érdemes a weboldalon is megpróbálni. Ugyan erre sem lehet jó érzéssel azt mondani, hogy akadálymentesen, jól használható lenne, de sok dolgot meg tudtam ott csinálni, amit a mobilon nem. Találtam olyan funkciót, amit a mobil alkalmazáson nem találtam meg, bár szerintem ott is elérhető, csak valami speciális vezérlő elem mögé került, ami nem észlelhető a képernyőolvasóval.

Konklúzió.

Sajnos egyik fintech szolgáltató sem örvendezteti meg sorstársainkat egy jól akadálymentesített megoldással. Mindkettőhöz szükséges látó segítsége a kezdeti időkben, a továbbiakban (mondjuk ezt üzemszerű használatnak,) én a Wise megoldását érzem használhatóbbnak. A mobil és a webes technológián is elérhető felülete legalább választási lehetőséget nyújt a képernyőolvasót használó ügyfélnek, hogy megválassza, melyik technolódián képes a kívánt tevékenységet elvégezni. Pedig valóban hasznos funkciókat tartogatnak az alkalmazásoknem beszélve a kedvező konverziós díjakról. Jó lenne, ha mindenki számára biztosított lenne az elérhetőség, és a szolgáltatások előnyeiből bárki profitálhatna.